Songket pakaian golongan kenamaan suatu masa dahulu..

 http://palantaminang.files.wordpress.com/2008/06/songket.jpg


 
Songket diusahakan sejak berzaman di Pantai Timur dan di Terengganu merupakan negeri bermulanya pusat tenunan di Semenanjung. Songket menjadi pakaian golongan istana, orang-orang besar dan kenamaan. Hari ini songket sudah menular lebih jauh lagi. Dipelbagaikan dalam bentuk penghias dinding ( seni khat ), pakaian pengantin dan patung, cenderamata, tas tangan, lapik pinggan, sarung kusyen, cadar, album dan lain-lain.
     
Keanggunan songket terletak pada sulaman halus benang emas dan perak yang menarik. Songket bukan sahaja mahal, tetapi juga memerlukan masa berminggu-minggu untuk menyiapkan satu tenunan dengan menggunakan bahan-bahan yang mahal.
     
 6 bentuk utama songket iaitu songket bunga penuh, songket bunga bertabur, songket corak jalur, songket corak siku keluang, songket tapak catur dan songket pucuk rebung.
     
Image
Seperti juga batik, penggubah-penggubah bunga kain songket juga memerlukan daya kreatif yang tinggi untuk membentuk satu hasil yang tinggi mutunya.
     
Nama  'songket' dipercayai berasal dari 'sungkit'. Menyungkit adalah suatu teknik atau cara kerja khusus dalam proses menenun kain songket. Teknik ini melibatkan penggunaan alat yang diperbuat daripada buluh, lidi atau bilah nibung.
     
Dalam proses menenun, kesabaran, ketelitian, penglihatan dan memori yang baik sangat penting.
     
Keindahan songket terletak pada kepelbagaian dan kehalusan coraknya, juga terdapat 100 motif tradisional pada kain songket. 





 

Jumlah Pelawat

Penyumbang

Urusetia Pertandingan

Ramalan Cuaca Hari Ini

Peta Terengganu

.: i Luv Terengganu :. Hak Cipta© 2009 Oleh Admin :: Nor Azwari ::
PENAFIAN : Admin tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada laman web ini