Istana Maziah menjadi lambang kemegahan rakyat Terengganu..

Pintu Gerbang menuju Istana Maziah



Istana Maziah adalah lambang kemegahan institusi Kesultanan Terengganu. Istana dua tingkat ini letaknya berhampiran dengan kaki 'Bukit Puteri' disebelah matahari naik. Jauhnya dari gigi air Sungai Kuala Terengganu lebih kurang 10 rantai. Keadaannya menghala ke Laut China Selatan.
Di Istana inilah upacara rasmi negeri diadakan seperti istiadat-istiadat pertabalan dan kemahkotaan Sultan Terengganu, keputeraan, Perkahwinan Diraja, Berkhatan, Bertindik dan tempat sambutan lawatan-lawatan tetamu negeri . Istana ini didirikan bagi menggantikan Istana Hijau yang telah hangus terbakar ( yang dibina pada masa pemerintahan Sultan Umar (Marhum Baginda) pada 7 Zulhijjah 1286 H (10.3.1870 m) ) yang letaknya berhampiran dengan tapak yang sama. Terdapat percanggahan mengenai tarikh pembinaan Istana Maziah. Mengikut catatan Engku Pengiran Anum, batu asas pembinaan istana ini dimulakan pada hari Jumaat pukul 10.00 pagi, 31 Mei 1895 ( Zulhijjah 1312) di masa pemerintahan Sultan Zainal Abidin III (1881 -1918). Manakala catatan Dato' Seri Amar DiRaja Haji Ngah Muhammad bin Yusof , istana ini dibina pada tahun 1897.Pengurusan pembinaan serta juteranya ialah Tengku Chik Abu Bakar bin Abdul Jalil, seorang ahli seni yang terkenal semasa itu (Ipar kepada Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Zainal Abidin Yang Ketiga)
Bahan yang digunakan untuk membina istana ini ialah campuran kapur , tanah liat dan pasir garam, putih telur dan manisan. Kira-kira 20 orang tukang Melayu dan Cina terlibat dalam pembinaan istana ini. Upacara " naik istana " diadakan pada 5 Ogos 1903 ( 14 Jamdil Awal 1321 ) selepas mengalami masalah kewangan menyebabkan pembinaan tertangguh seketika.




1. Jalan perhubungan yang baik.
  1. Terletak di tengah-tengah bandar Kuala Terengganu dan berhampiran Pejabat POS Besar
2. Mempunyai papantanda untuk ke destinasi.



 

Kami tidak dapat meng'upload' video kerana tahap capaian internet amat rendah... Proses naiktaraf blog akan dilaksanakan tidak lama lagi.... Harap bersabar









 

Jumlah Pelawat

Penyumbang

Urusetia Pertandingan

Ramalan Cuaca Hari Ini

Peta Terengganu

.: i Luv Terengganu :. Hak Cipta© 2009 Oleh Admin :: Nor Azwari ::
PENAFIAN : Admin tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada laman web ini